Zasięg
Zasięg
redakcja
Redakcja
Ogłoszenia
Ogłoszenia
Reklama
Reklama
Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 27 maja 2022**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 27 maja 2022 **Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 27 maja 2022**


wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 500), 2013-09-20
Wąskotorówka ma nową lokomotywę

PIASECZNO W ubiegły piątek tabor kolejki wąskotorowej wzbogacił się o nową lokomotywę – Lyd2-04. Lokomotywa przyjechała do Piaseczna z Opola i została kupiona od Cementowni Odra. 24-tonowa maszyna kosztowała razem z transportem niecałe 30 tys. zł

Po stracie parowozu Px48, który jakiś czas temu został wystawiony na sprzedaż za pośrednictwem jednego z portali aukcyjnych, piaseczyńska wąskotorówka dysponowała tylko dwoma lokomotywami spalinowymi. Cały czas myślano jednak o zakupie jeszcze jednej lokomotywy manewrowej, która stanowiłaby swego rodzaju rezerwę. W końcu zarząd administrującego wąskotorówką Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej zgodził się na zakup lokomotywy Lyd2-04, która została wystawiona na sprzedaż przez Cementownię Odra.

Pierwsza lokomotywa trafiła na WOŚP

W taborze cementowni jeszcze niedawno znajdowały się cztery lokomotywy. Jedna z nich została przekazana Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy i zlicytowana w styczniu. W aukcji brało udział także PGTKW, ale nieznacznie przegrało ją z kolejką koszalińską. Cementownia Odra miała jednak na sprzedaż jeszcze dwie lokomotywy. Jak się okazało, jedna z nich była w jeszcze lepszym stanie, niż ta licytowana na WOŚP. Rozmowy trwały raptem kilka dni. Rumuńska Lyd2-04 ostatecznie kosztowała towarzystwo niecałe 30 tys. zł razem z transportem. Do Piaseczna trafiła w piątek, 13 września.

Świetny stan techniczny

- W każdym zakamarku lokomotywy zalegał stwardniały wapień, który trzeba było usunąć – mówi Jan Sędzicki z PGTKW. - Po zalaniu układu chłodzenia uruchomiliśmy lokomotywę i wyjechaliśmy nią na szlak. Niestety, po dwóch kilometrach skończyło się paliwo. Byliśmy tak podekscytowani nową maszyną, że zapomnieliśmy ją zatankować...
Teraz Lyd2-04 stoi w parowozowni, gdzie poddawana jest drobnym naprawom i zabiegom konserwacyjnym. Choć z zewnątrz 24-tonowa lokomotywa nie wygląda rewelacyjnie, jej stan techniczny nie budzi zastrzeżeń. Potężny, 12-cylindrowy, doładowany silnik 16H12A o widlastym układzie i mocy 465 KM (26,6 l) chodzi cicho i równo. Od 1981 roku przepracował jedynie 10 700 godzin. Jako, że lokomotywa ma napęd wiązarowy, przez lata eksploatacji wyrobiły się małe luzy na panewkach wiązarów, luzy w prowadnicach mają też kadłuby łożysk osiowych. Do odświeżenia jest także zewnętrzna powłoka lokomotywy, w tym m.in. skorodowane blachy. - Oprócz tego stan lokomotywy nie budzi zastrzeżeń – uważa Jan Sędzicki. - Zestawy kołowe mają nowe obręcze, układy olejowe i układ chłodzenia nie mają wycieków, a instalacja elektryczna jest bardzo zadbana. Sterowanie działa bez zarzutu, podobnie jak hamulce.

Udany zakup

Zarówno Jan Sędzicki, jak i prezes towarzystwa Jerzy Walasek podkreślają, że PGTKW dokonało udanego zakupu. - W tym sezonie zarobiliśmy trochę pieniędzy, a lokomotywa manewrowa naprawdę była nam bardzo potrzebna – mówi Jerzy Walasek. - Będzie służyła nam na razie do przetaczania wagonów. Do przewozu ludzi nie bardzo się nadaje, bo lokomotywy liniowe mają nieco inną charakterystykę.
Wydaje się, że stratę niezwykle drogiego w eksploatacji parowozu Px48 rozpamiętuje dziś coraz mniej osób. Póki co nie zanosi się, żeby wrócił on do Piaseczna. Towarzystwo myśli natomiast o kupnie kolejnej, czwartej już lokomotywy spalinowej.

Tomasz Wojciuk

tagi:    lokomotywa    parowóz    wąskotorówka    kolejka    PGKW

Brak komentarzy

dodaj komentarz
komentarz będzie widoczny po akceptacji przez administratora
nick:
Komentarz:

wprowadź liczbę z obrazka pomniejszoną o "jeden":         

Wydanie:
PIASECZYŃSKO-URSYNOWSKIE
· Spotkanie z mistrzynią trekkingu
· Szkoła zyska nowego patrona
· Mieszkaniec: rowerzyści są prawdziwą plagą
· Coraz bliżej gminnego targowiska
· Dyrektor GOSiR-u zwolniła się z pracy. Czy zadziałała presja radnych?
· Moc bibliotecznych atrakcji
· Zmarł Ignacy Gogolewski. „Kochał Konstancin”
· Wjechał w rowerzystów! Jednego zabił, czterech ranił
· Wkrótce rusza przebudowa ważnej drogi
· Miasto w budowie! To mogą być ostatnie duże inwestycje...
· Udany Jarmark Kultury Urzecza
· Udana Noc Muzeów na kolejce
· Konstytucyjne bieganie
· Na posesji padła sarna
· Otwarto Centrum Zdrowia Psychicznego
· Piaseczyńskie obchody uchwalenia konstytucji
Wydanie:
PRUSZKOWSKO-GRODZISKIE
· Piękna nasza Polska cała
· Trzej królowie przybyli z darami
· Miasto wspiera walkę ze smogiem
· Domaniew z nową świetlicą
· Pamięci prezydenta Wilsona
· Co zrobić, żeby było bezpieczniej?
· Tańsze bilety dla mieszkańców
· Zainwestują w drogi, kanalizację i... Austerię
· Poznaj mieszkańców lasu
· Czytali i w dzień, i w nocy
· Trzy nowe pomosty i siłownia
· Gorączka w pogotowiu
· Najpierw bramki, potem nowe pasy
· Wiosną wystartuje budowa Akademii Legii
· Stacja i dworzec na ukończeniu
· Kilometry ulic, dwie hale, przedszkole i ratusz
Wydanie:
GRÓJECKIE
· W Dniu Chynowa bawiła się cała gmina
· Olimpijczyk z indeksem
· Lekcja samorządności
· 36 uczniów uczestniczyło w Misji Przyroda
· Marianna Czamara „Belfrem roku”
· Sceny jak z prawdziwego horroru
· Marian Woronin w Błędowie
· Próbował podpalić kościół
· Rosiewicz wyśpiewał sobie „Ciotkę szarlotkę”
· Dyrektorem to tu jestem ja!
· Grójec będzie płacić mniej
· Każde jabłko na wagę „złota”
· Maliszewski czeka na wyrok
· Spóźniony śmigus-dyngus... pomyjami
· PCM w Grójcu ogłosi upadłość?
· Truskawkom zagłada nie grozi
© 2005-2022  Kurier poludniowy    •    Wszystkie prawa zastrzeżone    •    projekt i wykonanie: iQuest