Zasięg
Zasięg
redakcja
Redakcja
Ogłoszenia
Ogłoszenia
Reklama
Reklama
Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 02 października 2020**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 02 października**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 02 października*


wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 547), 2014-10-03
Co wybory pociąg rusza na tory

KONSTANCIN-JEZIORNA/POWIAT W niedzielę, 21 września z okazji Dni Transportu Publicznego na jeden dzień uruchomiono specjalny pociąg między Warszawą, a Konstancinem-Jeziorną. Szynobus, kursując po torze towarowym Elektrociepłowni Siekierki, przewiózł ponad 200 osób. W tym również urzędników i samorządowców, którzy, jak cztery lata temu przed poprzednimi wyborami, uznali że ... należy dążyć do uruchomienia regularnych kursów pasażerskich na tej trasie

W ramach tegorocznych Dni Transportu Publicznego odbyło się szereg imprez, a wśród nich zorganizowano również wycieczkę z Warszawy do Konstancina-Jeziorny. Stowarzyszenie Sympatyków Komunikacji Szynowej, Koleje Mazowieckie oraz firma PGNiG Termika (zarządca trasy kolejowej Warszawa Okęcie - EC Siekierki) zaprosiły na nietypową przejażdżkę towarową trasą kolejową. W niedzielę pasażerski szynobus przemierzył trasę kilkakrotnie, przewożąc chętnych z dworca Warszawa Zachodnia do Jeziorny (ul. Warszawska) i z powrotem. Dodatkową atrakcją dla uczestników był również spacer po uzdrowisku z przewodnikiem. W wycieczkach wzięło udział ponad 200 osób.

Kolejny pierwszy krok

Na pokładzie wyjątkowego szynobusa odbyła się również debata na temat możliwości rozwoju połączeń kolejowych w aglomeracji warszawskiej, w której wzięli udział m.in. Wiesław Raboszuk, wicemarszałek województwa mazowieckiego, Ludwik Rakowski, przewodniczący sejmiku mazowieckiego, Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, Dariusz Grajda, wiceprezes Kolei Mazowieckich, a także inni eksperci i przedstawiciele mediów. Podczas spotkania zgodnie stwierdzono, że należy dążyć do uruchomienia przewozów pasażerskich na trasie siekierkowskiej. Uzgodniono, że wszystkie zainteresowane podmioty powinny się spotkać na roboczym spotkaniu, by ustalić szczegóły. Po debacie szumnie ogłoszono, że przejazd był pierwszym krokiem do uruchomienia regularnych kursów, z których mogliby korzystać mieszkańcy Konstancina-Jeziorny, Piaseczna i Lesznowoli.

Pociąg do wyborów

Należy jednak przypomnieć, że podobny „pierwszy krok” wykonano już kilkakrotnie i … nic z tego nie wynikło, oprócz deklaracji bez pokrycia. W 2009 roku powstało niezwykle obszerne studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu, którego fragment jest poświęcony właśnie linii siekierkowskiej, prowadzącej z Warszawy przez gminy Lesznowola i Piaseczno aż do Konstancina. Pięć lat temu samorządy województwa oraz gmin i powiatu piaseczyńskiego podpisały nawet porozumienie w tej sprawie. Niemal dokładnie cztery lata temu, przed poprzednimi wyborami samorządowymi, w przejeździe szynobusem również wzięli udział przedstawiciele samorządu województwa mazowieckiego oraz kolejarze. Wtedy nawet zadeklarowano uruchomienie linii w ciągu dwóch lat, a minęły już ... cztery. Idea narodziła się już kilkanaście lat temu i co jakiś czas samorządowcy rozbudzają nią wyobraźnię wyborców. Niestety po wyborach obietnice okazują się pustymi słowami, bo od lat pomysł nie jest realizowany.

Możliwe ale nierealne

Uruchomienie transportu pasażerskiego na trasie siekierkowskiej jest możliwe tyle tylko, że wymaga bardzo wielu inwestycji. Linia siekierkowska nigdy nie była wykorzystywana do przewozów pasażerskich. Żeby szynobusy mogły nią kursować, trzeba przebudować tory, zbudować na nich tzw. mijanki, a także od podstaw stworzyć stacje kolejowe, perony i parkingi. Na terenie Piaseczna stacje kolejowe powinny zostać wybudowane przy ul. Puławskiej oraz ul. Julianowskiej. Pierwszy peron w gminie Konstancin mógłby powstać w miejscowości Kierszek obok Lasu Kabackiego, a kolejne w Jeziornie przy ul. Warszawskiej, a także w Mirkowie i w Bielawie. Nie można również zapomnieć o Nowej Iwicznej (gmina Lesznowola), gdzie przystanek co prawda jest, ale dla potrzeb planowanej linii, musiałby tam zostać zbudowany zupełnie nowy peron. Problemem mogą być również kwestie własnościowe oraz ewentualny wykup gruntów. Niezbędne będą także rogatki, żeby pociąg nie musiał się wlec w żółwim tempie i był atrakcyjny dla pasażerów. A tory aż pięciokrotnie przecinają dość ruchliwe drogi.
Ogrom pracy i pieniędzy, które samorządy wszystkich szczebli musiałyby włożyć w uruchomienie linii, nie pozwalają tak optymistycznie oceniać szans na szybką realizację tego projektu. Pewnie jeszcze długo pasażerom pozostaną więc jedynie turystyczne, przedwyborcze wycieczki tym szlakiem. Kolejna pewnie już za cztery lata.

FOTO: Co cztery lata samorządowcy rozbudzają wyobraźnię wyborców wizją uruchomienia kursów pasażerskich na linii siekierkowskiej między Warszawą a Konstancinem-Jeziorną
Grzegorz Traczyk

tagi:    linia siekierkowska    kolej    szynobus    Koleje Mazowieckie    Mazowsze

Brak komentarzy

dodaj komentarz
komentarz będzie widoczny po akceptacji przez administratora
nick:
Komentarz:

wprowadź liczbę z obrazka pomniejszoną o "jeden":         

Wydanie:
PIASECZYŃSKO-URSYNOWSKIE
· GOSiR chce przejąć kluby piłkarskie. Czy jest to dobre rozwiązanie?
· Szum gum w uzdrowisku
· Co dalej z Urbanistów?
· Pechowe przejście dla pieszych?
· Co dalej ze stojącą przy drodze suchą brzozą?
· Zdrożeją ścieki
· Karambol w Zalesiu Dolnym
· Radni za jednością Mazowsza
· Quady i crossy rozjeżdżają piękny las
· Chcą odwołać burmistrza!
· Wsie chcą do miasta. Ruszają konsultacje
· Karambol w Zalesiu. Do szpitala trafiło 7-letnie dziecko!
· Pobiegli w hołdzie Piotrowi Nurowskiemu
· Weekend z food truckami
· Droga, która zintegrowała mieszkańców
· Turystyka z harcerzami
Wydanie:
PRUSZKOWSKO-GRODZISKIE
· Piękna nasza Polska cała
· Trzej królowie przybyli z darami
· Miasto wspiera walkę ze smogiem
· Domaniew z nową świetlicą
· Pamięci prezydenta Wilsona
· Co zrobić, żeby było bezpieczniej?
· Tańsze bilety dla mieszkańców
· Zainwestują w drogi, kanalizację i... Austerię
· Poznaj mieszkańców lasu
· Czytali i w dzień, i w nocy
· Trzy nowe pomosty i siłownia
· Gorączka w pogotowiu
· Najpierw bramki, potem nowe pasy
· Wiosną wystartuje budowa Akademii Legii
· Stacja i dworzec na ukończeniu
· Kilometry ulic, dwie hale, przedszkole i ratusz
Wydanie:
GRÓJECKIE
· W Dniu Chynowa bawiła się cała gmina
· Olimpijczyk z indeksem
· Lekcja samorządności
· 36 uczniów uczestniczyło w Misji Przyroda
· Marianna Czamara „Belfrem roku”
· Sceny jak z prawdziwego horroru
· Marian Woronin w Błędowie
· Próbował podpalić kościół
· Rosiewicz wyśpiewał sobie „Ciotkę szarlotkę”
· Dyrektorem to tu jestem ja!
· Grójec będzie płacić mniej
· Każde jabłko na wagę „złota”
· Maliszewski czeka na wyrok
· Spóźniony śmigus-dyngus... pomyjami
· PCM w Grójcu ogłosi upadłość?
· Truskawkom zagłada nie grozi
© 2005-2020  Kurier poludniowy    •    Wszystkie prawa zastrzeżone    •    projekt i wykonanie: iQuest