wydanie pruszkowsko-grodziskie (nr 568), 2015-03-20
Al. Krakowska jak niechciane dziecko
POWIAT PRUSZKOWSKI W związku z budową trasy S8, Aleja Krakowska straci status drogi krajowej, ale chętnych na jej przejęcie nie ma. - Łącznie do objęcia będzie 37 kilometrów, a ich utrzymanie w skali roku może kosztować około 7-8 mln zł – tłumaczy niechęć samorządów Mirosław Chmielewski, członek zarządu powiatu pruszkowskiego
Powstająca trasa S8 w naszym rejonie zwana obwodnicą Raszyna, ma odciążyć koszmarnie zakorkowaną od lat drogę krajową numer 7. Nowo budowana inwestycja, oprócz jak najbardziej pozytywnych zmian dla kierowców, nie tylko tych lokalnych, ale i podróżnych z całego kraju, niesie również obciążenia dla miejscowych samorządów.
O tym, że część istniejących dróg straci swój obecny status, mówiło się jeszcze przed rozpoczęciem budowy odcinka od węzła „Opacz“ do węzła „Paszków“. Na przykład krajowa „siódemka“ straci swój status na rzecz powstającej trasy ekspresowej. Tym samym zmienić się musi jej zarządca.
- Łącznie do przejęcia na terenie gminy Raszyn, Michałowice i Nadarzyn będzie 37 kilometrów dróg – mówi Mirosław Chmielewski, członek zarządu powiatu pruszkowskiego. - Szacujemy, że rocznie ich bieżące utrzymanie, a także odśnieżanie zimą, kosztować będzie od 7 do 8 mln złotych.
Blisko połowę z tego odcinka, bo aż 17 km, ma przejąć raszyński samorząd, a więc na utrzymanie drogi musiałby on przeznaczyć niemało, bo 2-3 mln zł w skali roku. Starostwo ma przejąć 13 km, a pozostałych 7 km Nadarzyn i Michałowice. - Patrząc na tak wysokie koszty, Aleja Krakowska to teraz takie niechciane dziecko – przyznaje Mirosław Chmielewski. - To dotyczy też innych odcinków. Nic dziwnego, że żaden z samorządów nie garnie się do przejęcia dróg i myślę, że uporządkowanie tych spraw potrwa jeszcze minimum rok po zakończeniu inwestycji.
W ubiegłym tygodniu odbyło się robocze spotkanie włodarzy zainteresowanych gmin z przedstawicielami Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego, wykonawcy - firmy Strabag Sp. z o.o., Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, ale do podziału kompetencji jeszcze daleka droga.
Trasa S8 ma połączyć Al. Jerozolimskie w rejonie ul. Łopuszańskiej i Południową Obwodnicę Warszawy z Aleją Krakowską i Aleją Katowicką. To oczekiwana przez wielu inwestycja, która łukiem ominie zakorkowany Raszyn i Janki, a w przyszłości – dzięki łącznikowi i trasie 721 Bis - poprowadzi do planowanej drogi S7 (tzw. Puławska Bis).
Kością niezgody w kwestii realizacji „eskpresówki“ pozostają nadal ekrany dźwiękochłonne w Sękocinie Starym, pomiędzy ul. Podleśną i Sękocińską (DK nr 7). Pod koniec marca odbędzie się kolejne spotkanie, na którym być może uda się wypracować jakąś decyzję.
Anna Żuber