wydanie otwockie (nr 570), 2015-04-03
Gimnazjalistki czytają przedszkolakom
BŁĘDÓW Od października ubiegłego roku uczniowie Publicznego Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Błędowie czytają książki maluchom z Przedszkola Samorządowego
Nauczycielki z Publicznego Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Błędowie (Joanna Dudek i Jadwiga Dobrosz) świadome jak wiele korzyści daje wspólne czytanie, napisały program do projektu „Czytamy przedszkolakom”.
Cztery lektorki
Projekt zakłada, że uczniowie raz w tygodniu odwiedzają na długiej przerwie pobliskie przedszkole, aby przeczytać dzieciom bajkę. Uczniowie wcześniej przygotowują się do czytania tekstów. W szkole znalazło się kilka uczennic chętnych, aby podzielić się swoim wolnym czasem, poświęcając go młodszym kolegom i koleżankom z przedszkola.
Bajki na dużej przerwie
Uczniowie czytają bajki, wiersze, legendy i opowiadania. Dzieci z uwagą słuchają „lektorów” i brawami dziękują za wprowadzenie ich w świat ukryty w kartach książek. Dodajmy, że korzyść jest obopólna. Gimnazjalistkom czytanie bajek przedszkolakom sprawia dużo radości i satysfakcji. Mogą robić coś fajnego dla dzieci, a przy tym same zdobywają nowe umiejętności. Bardzo chętnie więc przygotowują się do tych mini występów w przedszkolu.
Zachwycone maluchy
Dyrektor przedszkola, Małgorzata Sieradzan, nie szczędzi słów uznania, że gimnazjalistki znajdują czas dla maluchów. Uważa nawet, że dzieci poświęcają więcej uwagi naszym lektorkom niż innym zabawom w przedszkolu. Wizyty gimnazjalistek sprawiają dzieciom za każdym razem wielką radość.
Budowanie więzi, wiedzy i kreatywności
„Głośne czytanie nie tylko zbliża ludzi. Stanowi ono potężną stymulację dla mózgu i pomaga dzieciom w przezwyciężaniu wielu problemów” – to jedno z głównych założeń projektu. Czytanie pozytywnie wpływa na rozwój i relacje z dzieckiem. Książki rozbudzają kreatywność, uczą nazywania i przeżywania emocji, rozwijają wyobraźnię, kształtują postawy moralne. Czas spędzony z dzieckiem, gdy rodzic czyta bajkę, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa u dziecka, buduje więź, ćwiczy koncentrację, uwagę, pamięć oraz wycisza i uspokaja. Poza tym czytanie książek wzbogaca wiedzę, poszerza wiadomości o otaczającym świecie, jak również wprowadza małych słuchaczy w nieznany, fantastyczny dla nich świat. Słuchanie bajek wzbogaca język, słownictwo, uczy swobody w mówieniu, a przede wszystkim samodzielnego myślenia. Czytanie to dobry sposób na przygotowanie dzieci do sprawnego, samodzielnego czytania i pisania oraz wsparcia w odniesieniu sukcesu w szkole. Jest również sposobem na wspólne spędzanie czasu wolnego.
JD/lś