wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 605), 2015-12-18
Dworzec otwarty już dziś
PIASECZNO Wreszcie! Już dziś, w piątek, 18 grudnia ma zostać otwarty dworzec PKP w Piasecznie. Mieszkańcy nie będą musieli już marznąć na peronie w oczekiwaniu na pociąg. To dobra wiadomość, tym bardziej, że na skutek modernizacji linii kolejowej w najbliższym czasie podróżni muszą się liczyć z utrudnieniami
Od dłuższego już czasu mieszkańcy mogli obserwować wyremontowany budynek, marznąc na peronie w oczekiwaniu na pociąg.
- Jest to już lekko komiczna sytuacja, wszyscy czekający na pociąg, przebierają nogami bo już coraz niższe temperatury – skarżył się kilka tygodni temu jeden z naszych czytelników. - Widzimy, że budynek nadaje się, by dać schronienie pasażerom. Jednak niestety możemy się już powoli szykować do pierwszej rocznicy opóźnienia w budowie.
- Budowa tego dworca to jakiś koszmar! Nie dość, że wlokła się niemiłosiernie, to teraz budynek stoi zamknięty – denerwowała się jedna z naszych czytelniczek. - Na co oni czekają z tym otwarciem? Aż się ociepli?
Jak wyjaśniali piaseczyńscy urzędnicy, zwłoka w otwarciu spowodowana była oczekiwaniem na decyzję wojewódzkiego nadzoru budowlanego, który miał dopuścić budynek do użytkowania.
Jak zapowiadają urzędnicy, już dziś (18 grudnia) dworzec ma być oddany do dyspozycji pasażerów. Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie, a wczoraj do głównego holu przenoszone były kasy kolejowe, które obsługuje zewnętrzna firma. W styczniu planowane jest ogłoszenie konkursów dla najemców punktów usługowych.
Konserwator zabytków
wkroczył do akcji
Przebudowa dworca rozpoczęła się w maju 2014 r. Kilka tygodni po rozpoczęciu remontu konserwator wpisał dworzec do rejestru zabytków, co spowodowało konieczność modyfikacji dokumentacji projektowej, głównie w kwestii konstrukcji dachu i docieplenia budynku. To spowodowało wydłużenie prac, wiele kwestii gmina musiała uzgadniać z konserwatorem. Rozmawiano o rodzaju elewacji, gdyż konserwator nie zgodził się na izolację ze styropianu. Ostatecznie gmina otrzymała zgodę na użycie zewnętrznych tynków ciepłochronnych. Konserwator zalecił również zachowanie oryginalnej, choć zniszczonej posadzki w dworcowej poczekalni.
– Nie mam wątpliwości, że pomimo trudności i długiego remontu, dworzec spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających podróżnych – mówi burmistrz Piaseczna Zdzisław Lis. - Jest to główny węzeł przesiadkowy w naszym systemie komunikacji i wreszcie pasażerowie będą mogli skorzystać z komfortowej poczekalni i oferowanych tam usług.
Wszystko ładnie, ale zegar fatalny
W ramach prac wykonano m.in. izolację i ocieplenie ścian fundamentowych, a także remont elewacji. Dach podniesiono o 80 cm, co pozwoliło zaadaptować poddasze. Wymieniono również instalacje wodno-kanalizacyjną, elektryczną, gazową i centralnego ogrzewania. Wstawiono nowe okna i drzwi. Na elewacji frontowej zamontowano elektryczny zegar, który jednak budzi kontrowersje wśród podróżnych, ponieważ po zmroku jest praktycznie nieczytelny. Podświetlono tylko znaczniki godzin, a wskazówek już nie. Gdy jest ciemno zegar na ścianie dworca przypomina żarzącą się rozgwiazdę, która w kontekście zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia wygląda dość efektownie, ale niestety nie ma żadnego zastosowania praktycznego. O tym problemie pisaliśmy na naszych łamach w numerze z 13 listopada.
- Wykonawcą zegara jest firma ze Szczecina, która była podwykonawcą naszego głównego wykonawcy – tłumaczy Łukasz Wyleziński. - Po publikacji „Kuriera Południowego” zwróciliśmy uwagę na problem nieczytelności zegara. Jak nam zaręczono, jeszcze w tym tygodniu wykonawca zegara ma wyregulować natężenie oświetlenia, tak, by był on czytelny.
Restauracja, biura i punkty
handlowe
We wnętrzu wyremontowanego dworca oprócz poczekalni, kas biletowych oraz ogólnodostępnej toalety pojawią się też pomieszczenia, które zostaną wykorzystane w celach komercyjnych.
W półokrągłej, nadwieszonej części budynku, w której pierwotnie znajdowała się nastawnia semaforów, zostanie zlokalizowana dwukondygnacyjna restauracja. W pomieszczeniach piwnicznych zostanie urządzona kuchnia, a na piętrze sala restauracyjna. W północnej, wyższej części budynku przebudowana klatka schodowa ma zapewniać dogodną komunikację pomiędzy kondygnacjami, na których ulokowano pomieszczenia biurowe, przeznaczone do wynajmu oraz dojście do poddasza użytkowego, gdzie mieszczą się pomieszczenia techniczne, m.in. kotłownia zasilana z miejskiej sieci cieplnej. Przebudowa dworca kosztowała gminę Piaseczno blisko 4 mln zł, z czego 1,9 mln zł stanowi niskoprocentowa pożyczka z Banku Gospodarstwa Krajowego SA na termomodernizację i rewitalizację dworca, w ramach Inicjatywy JESSICA.
W oczekiwaniu na remont dworca
Wokół dworca wykonano nowe chodniki, posadowiono bankomat i biletomat. Mają pojawić się także donice z zielenią, a usługi świadczone do tej pory w budkach obok dworca przeniesione zostaną do jego wnętrza. Nie ulega jednak wątpliwości, że otoczenie wciąż pozostawia dużo do życzenia. Pozostaje nam poczekać na przebudowę i modernizację peronu, które zostaną wykonane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- Projekt modernizacji zakłada rozbiórkę istniejącego peronu wyspowego i wybudowanie peronów jednokrawędziowych, z dojściem od ulicy Sienkiewicza oraz kładkę dla pieszych – informuje Rzecznik prasowy PKP PLK S.A. Karol Jakubowski. - Ta ostatnia także zostanie rozebrana i wybudowana na nowo. Nowe perony i kładka będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Polskie Linie Kolejowe przebudują także układ torów w obrębie stacji, w tym wybudujemy nowy tor przewidziany do zmiany kierunku jazdy pociągów podmiejskich (tor będzie zlokalizowany pomiędzy torami nr 1 i 2, za wiaduktem drogowym ul. Sienkiewicza w kierunku Zalesia). Przejazdy kolejowo-drogowe zlokalizowane w obrębie stacji także zostaną zmodernizowane - podniesiemy w tych miejscach poziom bezpieczeństwa np. poprzez wymianę nawierzchni na nową.
Adam Braciszewski