wydanie pruszkowsko-grodziskie (nr 748), 2019-01-11
Stacja i dworzec na ukończeniu
PRUSZKÓW Jeszcze około dwa miesiące potrwa remont zabytkowego dworca PKP w Pruszkowie. Powoli kończy się też remont stacji, która ma być gotowa do końca pierwszego kwartału tego roku
Zabytkowy dworzec PKP w Pruszkowie dzięki modernizacji zyska zupełnie nowe oblicze. Przewidziano w nim chociażby windę, co jest ukłonem w kierunku osób niepełnosprawnych. Na parterze odnowionego obiektu znajdą się kasy, poczekalnia, toalety oraz lokale handlowo-usługowe. Na piętrze będzie mieściła się siedziba Książnicy im. Henryka Sienkiewicza – biblioteki i czytelni multimedialnej.
Budynek będzie klimatyzowany, wyposażony w nowy węzeł cieplny i urządzenia elektrycznego zasilania awaryjnego oraz system monitoringu. Na miejscu będzie także ochrona. Oczywiście, mimo tych wszystkich udogodnień, historyczny wygląd budynku zostanie zachowany.
Początkowo zakończenie wartej 12 mln zł inwestycji planowano na grudzień ubiegłego roku. Niestety, prace realizowane przy ścisłej współpracy z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków nieco się przeciągną (opóźnienie wyniesie około 3 miesięcy). Dlaczego? Po prostu, jak informuje rzecznik PKP SA Michał Stilger, podczas remontu pojawiło się wiele sytuacji, których nie sposób było wcześniej przewidzieć. Część z nich wymagała dodatkowych, czasami niezwykle szczegółowych konsultacji z konserwatorem. Koniec końców wykonawca prac poprosił o dodatkowy czas na dokończenie remontu. Ma on potrwać do końca lutego, potem zaczną się już odbiory techniczne.
Cały czas trwają prace na stacji
Przebudowa pruszkowskiego dworca realizowana jest równolegle z modernizacją podmiejskiej linii kolejowej Warszawa – Grodzisk Mazowiecki. O ile jednak dworzec remontuje PKP SA, za remont stacji odpowiada inna kolejowa spółka – PKP PLK SA. Jej zadaniem była przede wszystkim renowacja zabytkowej wiaty i kompleksowy remont przebiegającego pod torami tunelu. Pod koniec września ubiegłego roku na dworcu został częściowo przywrócony ruch. Od listopada pociągi zatrzymują się już na dwóch peronach. To jeszcze jednak nie koniec remontu. – Kontynuowana jest zarówno renowacja wiaty, jak i prace w przejściu podziemnym – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Po modernizacji linii nr 1 kilka lat temu przejście pod torami zostało wydłużone, jednak jego stara część nie została wówczas odnowiona. Teraz nadarzyła się ku temu okazja. – Planujemy, że oddanie obiektu nastąpi w pierwszym kwartale tego roku – mówi Karol Jakubowski. – W tej chwili funkcjonuje bezpieczne przejście tymczasowe w poziomie szyn.
Powstaje nowy wiadukt kolejowy
Jednak to nie koniec inwestycji PKP PLK na terenie miasta, bowiem w ciągu ul. Działkowej powstaje nowy wiadukt drogowy (ruch samochodów zostanie poprowadzony tunelem). Zbudowano już jego konstrukcję bez naruszania gruntu, a teraz spod spodu jest wydobywana ziemia. Widać już ściany i sklepienie nowej konstrukcji, a niedługo rozpoczną się prace związane z budową jezdni i chodników. PKP PLK przewiduje, że tunel zostanie oddany do użytku w połowie tego roku.
Tomasz Wojciuk