Zasięg
Zasięg
redakcja
Redakcja
Ogłoszenia
Ogłoszenia
Reklama
Reklama
Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 29 marca 2019**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 29 marca 2019**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 29 marca 2019 **


wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 748), 2019-01-11
Tunele pod torami: czas decyzji

LESZNOWOLA/PIASECZNO Inwestycje na ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej i Jana Pawła II w Piasecznie będą kosztowne i całe ich ryzyko spadnie na samorząd powiatu. Niebawem radni zdecydują o przyszłości przedsięwzięć

Po ponad półrocznym oczekiwaniu, przed świętami z PKP Polskich Linii Kolejowych do starostwa dotarły projekty porozumień, na mocy których samorząd i kolejarze mieliby wspólnie przeprowadzić budowę tuneli drogowych. Główne założenie jest takie, że to powiat będzie inwestorem i do niego będzie należało przygotowanie, przeprowadzenie i w większości sfinansowanie budowy, a następnie jej rozliczenie. – W najbliższym czasie przedstawię projekty umów Komisji Strategii Gospodarczej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa rady powiatu. Ich zapisy są mocno dyskusyjne – przyznaje Ksawery Gut, starosta piaseczyński. – PLK zakładają, że ich wkład w obie inwestycje będzie na stałym poziomie, niezależnie od wysokości ofert w przetargach na wykonawców. Z kolei na powiat przerzucono by wiele obowiązków, niemal całą odpowiedzialność i ryzyko. Umowa zakłada też napięty i nieprzekraczalny harmonogram inwestycji. Tunele miałyby powstać do końca 2022 roku. Z moich wyliczeń wynika, że budowa miałaby trwać około dwóch lat, podczas gdy PLK nad samym projektem umów pracowały od maja – dzieli się wątpliwościami samorządowiec.
Sprawa na pewno będzie mocno dyskutowana, przede wszystkim ze względu na koszty. Wedle koncepcji przygotowanych przez starostwo, przejazd pod torami na ul. Krasickiego ma kosztować 13,8 mln zł, natomiast na ul. Jana Pawła II – 11,3 mln zł (są to ceny brutto sprzed ponad roku). PLK zaproponowały, że dołożą do obydwu inwestycji niespełna 5,9 mln zł (pochodzących z funduszy unijnych na likwidację niebezpiecznych skrzyżowań linii kolejowych z drogami). – Kwota ta w żadnym przypadku nie może ulec zwiększeniu, gdyż zakwalifikowane do realizacji inicjatywy w całości wykorzystują budżet projektu – zastrzegł Andrzej Janasz, dyrektor projektu.
To oznacza, że w latach 2020-22 (bo w roku 2019 byłby przygotowywany projekt techniczny) powiat musiałby przeznaczyć na oba tunele przynajmniej kilkanaście milionów złotych. Przynajmniej, bo wyliczenia zawarte w koncepcji są wstępne i nie zawierają m.in. kosztów wykupu niezbędnych gruntów. Nie przeprowadzono także szczegółowych badań gruntów, które wykazałyby jak inwestycja będzie trudna do przeprowadzenia. Nasi czytelnicy wskazują, że problemy może sprawić odwodnienie planowanego rozwiązania w Nowej Iwicznej.
Urząd powiatowy, który jest zarządcą ulic Krasickiego i Jana Pawła II wykonał wstępny projekt budowy dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych po skargach mieszkańców. W minionym roku na przejeździe w Nowej Iwicznej po przebudowie linii kolejowej z Okęcia do Czachówka Południowego, zamontowano ponownie rogatki. Teraz tworzą się tam długie korki. Zdaniem specjalistów, których wynajęło starostwo przejazdy pod torami będą korzystniejszymi rozwiązaniami, ponieważ zajmą mniej miejsca niż wiadukty o podobnej długości. A to jest ważne szczególnie w gęściej zabudowanej Iwicznej.
Piotr Chmielewski


Brak komentarzy

dodaj komentarz
komentarz będzie widoczny po akceptacji przez administratora
nick:
Komentarz:

wprowadź liczbę z obrazka pomniejszoną o "jeden":         

Wydanie:
PIASECZYŃSKO-URSYNOWSKIE
· Rozwój monitoringu w porozumieniu z mieszkańcami
· Powstanie park w Zamieniu
· Powstanie centrum dla seniorów
· Karetka wjechała w ciężarówkę
· „Bukaciak” skazany prawomocnie na 25 lat więzienia
· Odsłonięto Ławeczkę Niepodległości
· Mieszkaniec: zostałem pobity przez policjantów!
· Poczta nieprzyjazna dla niepełnosprawnych
· Zimna wojna z przedszkolami
· Otwarto Punkt Interwencji Kryzysowej
· Czy powstanie komisja do walki ze smogiem?
· Jesiony zamiast kasztanowców
· Ładniejszy stadion w Chylicach
· Jadłodzielnia sprawia radość i budzi obawy
· Powstaną nowe tereny zielone
· Początek końca dzikiej reklamy
Wydanie:
PRUSZKOWSKO-GRODZISKIE
· Piękna nasza Polska cała
· Trzej królowie przybyli z darami
· Miasto wspiera walkę ze smogiem
· Domaniew z nową świetlicą
· Pamięci prezydenta Wilsona
· Co zrobić, żeby było bezpieczniej?
· Tańsze bilety dla mieszkańców
· Zainwestują w drogi, kanalizację i... Austerię
· Poznaj mieszkańców lasu
· Czytali i w dzień, i w nocy
· Trzy nowe pomosty i siłownia
· Gorączka w pogotowiu
· Najpierw bramki, potem nowe pasy
· Wiosną wystartuje budowa Akademii Legii
· Stacja i dworzec na ukończeniu
· Kilometry ulic, dwie hale, przedszkole i ratusz
Wydanie:
GRÓJECKIE
· W Dniu Chynowa bawiła się cała gmina
· Olimpijczyk z indeksem
· Lekcja samorządności
· 36 uczniów uczestniczyło w Misji Przyroda
· Marianna Czamara „Belfrem roku”
· Sceny jak z prawdziwego horroru
· Marian Woronin w Błędowie
· Próbował podpalić kościół
· Rosiewicz wyśpiewał sobie „Ciotkę szarlotkę”
· Dyrektorem to tu jestem ja!
· Grójec będzie płacić mniej
· Każde jabłko na wagę „złota”
· Maliszewski czeka na wyrok
· Spóźniony śmigus-dyngus... pomyjami
· PCM w Grójcu ogłosi upadłość?
· Truskawkom zagłada nie grozi
© 2005-2019  Kurier poludniowy    •    Wszystkie prawa zastrzeżone    •    projekt i wykonanie: iQuest