wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 616), 2016-03-25
Rusza budowa obwodnicy!
GÓRA KALWARIA Już 4 kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze kontrakt z wykonawcą obwodnicy Góry Kalwarii. Pod koniec ubiegłego tygodnia sąd odrzucił protest w sprawie rozstrzygnięć przetargowych związanych z nadzorem nad inwestycją. Plany inwestycji zakładają, że kierowcy będą mogli objechać Górę Kalwarię już na początku 2020 roku
O budowie obwodnicy Góry Kalwarii mówi się już od kilkunastu lat. Pierwotnie projekt zakładał poszerzenie drogi nr 79 na odcinku od Piaseczna do Góry Kalwarii. Miały być bezkolizyjne skrzyżowania, ronda, serpentyny – niestety z ambitnych planów się wycofano i realna pozostała jedynie budowa obwodnicy Góry Kalwarii.
Jak się jednak okazało, procedura wyboru wykonawcy inwestycji przeciągnęła się bardzo długo, bo od końca 2013 roku.
- Nasi pracownicy podejrzewali, że w czasie przetargu doszło do zmowy cenowej pomiędzy startującymi firmami – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA. - Stało się to na etapie poprzedzającym podpisanie umów – dodaje.
Dokumentacja została przekazana do Centralnego Biura Antykorupcyjnego, które po zapoznaniu się ze sprawą skierowało ją do prokuratury. Ta jednak nie dopatrzyła się dowodów na popełnienie przestępstwa i kilka tygodni temu sprawę umorzyła. Pojawiła się jednak druga przeszkoda uniemożliwiająca podpisanie umowy z wykonawcą. Po rozstrzygnięciu przetargu na nadzór inwestycji wygranego przez firmę Egis, hiszpańska firma Getinsa Ingenieria S.L. odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. Sprawa zakończyła się w sądzie, który ostatecznie odrzucił skargę Hiszpanów.
Aktualnie nie ma już żadnych przeszkód by podpisać umowę z firmą Intercor, która wybuduje obwodnicę Góry Kalwarii.
- Umowa zostanie podpisana 4 kwietnia – zapowiada Jan Krynicki. - Przez pierwsze 1,5 roku będą trwały prace projektowe, a sama budowa powinna zakończyć się na przełomie 2019 i 2020 roku.
Obwodnica Góry Kalwarii będzie miała długość dziewięciu kilometrów. Projekt przewiduje budowę odcinka w ciągu drogi krajowej nr 79 o długości około 5,1 km, oraz budowę w ciągu drogi krajowej nr 50 jezdni długości około 3,9 km. Plany przewidują trzy węzły drogowe – Kąty (na trasie 79), Marianki (na skrzyżowaniu z drogą 50) oraz Stadion (na skrzyżowaniu z drogą 79 po południowej stronie od Góry Kalwarii).
Obwodnica ma być w standardzie drogi szybkiego ruchu, z dwoma pasami w każdym kierunku, z dopuszczalną prędkością 80 km/h. Projekt zakłada także budowę chodników wraz ze ścieżkami rowerowymi, urządzeń zabezpieczających ruch pieszy, budowę systemu odwodnienia, urządzeń ochrony środowiska oraz oświetlenie.
Wykonawcą będzie konsorcjum firm z liderem Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor sp. z o. o. Koszt obwodnicy Góry Kalwarii wyniesie dokładnie 313 649 999, 99 zł brutto.
Adam Braciszewski