Zasięg
Zasięg
redakcja
Redakcja
Ogłoszenia
Ogłoszenia
Reklama
Reklama
Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 02 czerwca 2023**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 02 czerwca 2023**Najbliższe wydanie Kuriera Południowego ukaże się 02 czerwca 2023**


wydanie piaseczynsko-ursynowskie (nr 748), 2019-01-11
Tunele pod torami: czas decyzji

LESZNOWOLA/PIASECZNO Inwestycje na ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej i Jana Pawła II w Piasecznie będą kosztowne i całe ich ryzyko spadnie na samorząd powiatu. Niebawem radni zdecydują o przyszłości przedsięwzięć

Po ponad półrocznym oczekiwaniu, przed świętami z PKP Polskich Linii Kolejowych do starostwa dotarły projekty porozumień, na mocy których samorząd i kolejarze mieliby wspólnie przeprowadzić budowę tuneli drogowych. Główne założenie jest takie, że to powiat będzie inwestorem i do niego będzie należało przygotowanie, przeprowadzenie i w większości sfinansowanie budowy, a następnie jej rozliczenie. – W najbliższym czasie przedstawię projekty umów Komisji Strategii Gospodarczej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa rady powiatu. Ich zapisy są mocno dyskusyjne – przyznaje Ksawery Gut, starosta piaseczyński. – PLK zakładają, że ich wkład w obie inwestycje będzie na stałym poziomie, niezależnie od wysokości ofert w przetargach na wykonawców. Z kolei na powiat przerzucono by wiele obowiązków, niemal całą odpowiedzialność i ryzyko. Umowa zakłada też napięty i nieprzekraczalny harmonogram inwestycji. Tunele miałyby powstać do końca 2022 roku. Z moich wyliczeń wynika, że budowa miałaby trwać około dwóch lat, podczas gdy PLK nad samym projektem umów pracowały od maja – dzieli się wątpliwościami samorządowiec.
Sprawa na pewno będzie mocno dyskutowana, przede wszystkim ze względu na koszty. Wedle koncepcji przygotowanych przez starostwo, przejazd pod torami na ul. Krasickiego ma kosztować 13,8 mln zł, natomiast na ul. Jana Pawła II – 11,3 mln zł (są to ceny brutto sprzed ponad roku). PLK zaproponowały, że dołożą do obydwu inwestycji niespełna 5,9 mln zł (pochodzących z funduszy unijnych na likwidację niebezpiecznych skrzyżowań linii kolejowych z drogami). – Kwota ta w żadnym przypadku nie może ulec zwiększeniu, gdyż zakwalifikowane do realizacji inicjatywy w całości wykorzystują budżet projektu – zastrzegł Andrzej Janasz, dyrektor projektu.
To oznacza, że w latach 2020-22 (bo w roku 2019 byłby przygotowywany projekt techniczny) powiat musiałby przeznaczyć na oba tunele przynajmniej kilkanaście milionów złotych. Przynajmniej, bo wyliczenia zawarte w koncepcji są wstępne i nie zawierają m.in. kosztów wykupu niezbędnych gruntów. Nie przeprowadzono także szczegółowych badań gruntów, które wykazałyby jak inwestycja będzie trudna do przeprowadzenia. Nasi czytelnicy wskazują, że problemy może sprawić odwodnienie planowanego rozwiązania w Nowej Iwicznej.
Urząd powiatowy, który jest zarządcą ulic Krasickiego i Jana Pawła II wykonał wstępny projekt budowy dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych po skargach mieszkańców. W minionym roku na przejeździe w Nowej Iwicznej po przebudowie linii kolejowej z Okęcia do Czachówka Południowego, zamontowano ponownie rogatki. Teraz tworzą się tam długie korki. Zdaniem specjalistów, których wynajęło starostwo przejazdy pod torami będą korzystniejszymi rozwiązaniami, ponieważ zajmą mniej miejsca niż wiadukty o podobnej długości. A to jest ważne szczególnie w gęściej zabudowanej Iwicznej.
Piotr Chmielewski


Brak komentarzy

dodaj komentarz
komentarz będzie widoczny po akceptacji przez administratora
nick:
Komentarz:

wprowadź liczbę z obrazka pomniejszoną o "jeden":         

Wydanie:
PIASECZYŃSKO-URSYNOWSKIE
· Czy odwołają prezesa „Jedności”?
· Dziecięca Rada Sołecka zaopiekuje się dumą Czarnowa
· Wyjątkowy piknik rodzinny
· Uciążliwy hałas z trasy S7. Mieszkańcy protestują
· Pociągiem do uzdrowiska
· Dni Józefosławia
· Już w ten weekend Dni Konstancina
· Dzieciaki miały ubaw
· Piknik Naukowy
· Festiwal food trucków w Józefosławiu
· Peleton Grzegorza Wajsa przejechał przez Górę Kalwarię
· Samolotowy koszmar powrócił
· Strażacy obchodzili swoje święto
· Biedronki rozjeżdżana przez ciężarówki
· W hołdzie patronowi szkoły
· Ogólnopolski piknik rodzin zastępczych
Wydanie:
PRUSZKOWSKO-GRODZISKIE
· Mistrzowski Start z CPK i inne działania w ramach Programu Sportowego Centralnego Portu Komunikacyjnego
· Złote gody, czyli jubileusz 50-lecia TPB
· Obchody 70-lecia gminy
· Głosuj na Zieloną Obwodnicę Grodziska Mazowieckiego!
· Rusza Pruszkowski Rower Miejski
· W następny weekend Dni Pruszkowa
· Porządkowanie reklam na ogrodzeniach
· Światełko w tunelu
· Poselska konferencja o lokalnych inwestycjach
· Chcą upamiętnić Kazimierza Pużaka
· Austeria będzie jak nowa
· Kolejny Bieg Raszyński za nami
· Nowy Wojewoda Mazowiecki
· Dziś otwarcie tężni solankowej
· Helena Marek skończyła 101 lat
· Drugi etap budowy szkoły
Wydanie:
OTWOCKIE
· Dotacja na modernizację sali gimnastycznej
· Rozwój siedmiomilowymi krokami
· Festiwal Otwarte Ogrody Józefów 2023
· Setne urodziny
· Przedszkole przy Grottgera z dofinansowaniem!
· Nowa siedziba biblioteki
· Radni dali zielone światło na rozbudowę szkoły
· Poselska konferencja o lokalnych inwestycjach
· Park Świder otwarty
· Na tę chwilę czekano pół wieku
· Bezpieczniejsze skrzyżowania
· Do odpoczynku i do zabawy
· Rusza prom na Wiśle
· Nowy Wojewoda Mazowiecki
· Ruch wahadłowy na ul. Andriollego
· Zamknięcie ul. Andriollego w Otwocku
© 2005-2023  Kurier poludniowy    •    Wszystkie prawa zastrzeżone    •    projekt i wykonanie: iQuest